10/17/2012

10 uitgangspunten voor trage wegen in de gemeente



  1. Behoud, herstel en multifunctionele ontwikkeling van trage wegen vormt de beleidsbasisDe gemeente streeft naar versterking van het tragewegennet en beoogt een fijnmazig kwalitatief tragewegennetwerk met zoveel mogelijk maatschappelijke functies. De gemeente wil dat de bestaande trage wegen maximaal behouden blijven en zal optreden bij elke inbreuk.
    Een visie op het herstel van ingenomen of verdwenen trage wegen wordt ontwikkeld met aandacht voor veilige mobiliteit, recreatie, erfgoed, natuur en landbouw. Eventuele nieuw aan te leggen of te herwaarderen verbindingen kunnen daar een rol in spelen.
  2. Een positief klimaat rond trage wegenDe gemeente streeft naar een maximaal bestuurlijk, administratief en maatschappelijk draagvlak voor trage wegen. Ze laat inwoners en betrokkenen inzien dat een samenhangend netwerk maatschappelijk heel wat bijdraagt. Goed communiceren met gebruikers en inwoners is hierbij cruciaal.
    Het thema trage wegen zal opgenomen worden in de agenda van een (open) milieuraad, in wandelingen en als rubriek in het gemeentelijke infoblad. Eventuele herstelacties worden gekoppeld aan landelijke publieksmomenten zoals de Dag van de trage weg, wat het gemeentelijk tragewegenproject extra uitstraling geeft.
  3. Een actuele inventaris als werkinstrumentDe gemeente plant een gebiedsdekkende inventaris die zal dienen als instrument voor de verschillende gemeentelijke diensten: voor beleidsvoorbereidend werk (bv. voor een speelruimtebeleidsplan of mobiliteitsplan) of uitvoerend werk (bv. voor stedenbouwkundige vergunningen of verkavelingsaanvragen).
    De gemeente gaat bij de inventarisatie uit van zowel de buurt- en voetwegen als de feitelijke trage wegen.  Ze maakt gebruik van de kennis van lokale gebruikers om de inventaris op te maken.  De inventaris zal op gezette tijden bijgewerkt worden als de gemeente werken uitvoert of als een weg heropend, verlegd of afgeschaft wordt.
  4. De gemeente informeert alle betrokkenen (bestuurders, ambtenaren, inwoners, experten) over trage wegenDe gemeente informeert haar personeel – toegepast op hun werkingsveld – over  het thema trage wegen.  Ze meldt expliciet aan notarissen, promotoren, OCMW’s of sociale huisvestingsmaatschappijen of er trage wegen liggen op percelen die verkocht of ontwikkeld worden.
    De gemeente informeert haar inwoners via het gemeentelijk infoblad en verduidelijk op haar website de juridische en theoretische begrippen rond trage wegen.
    Op nieuw uitgebrachte stratenplannen worden de trage wegen ingetekend. Ter plaatse worden – daar waar wenselijk – de wegen gemarkeerd met naamborden.
    De meerwaarde van trage wegen wordt pas benut als de wegen ook effectief gebruikt worden. Goed gebruikte wegen hebben een pak minder onderhoud nodig.
  5. Samenwerking en overlegDe gemeente vervult een voortrekkersrol bij samenwerking en overleg rond trage wegen tussen alle betrokken partijen. In de eerste plaats de eigen diensten.  Het tragewegenplan dient als kader voor de verschillende gemeentediensten bij de ontwikkelingen in de eigen werkdomeinen. Een ambtelijke commissie Trage wegen zal daarover waken.
    De ambtelijke commissie betrekt ook het gemeentelijke middenveld en de sectororganisaties (bv. landbouw, bosgroepen, natuurbeheerders) bij de evaluatie, planning en uitvoering van een tragewegenplan.
  6. Een degelijk onderhoud van trage wegenHet gemeentebestuur zal een planmatige en professionele aanpak ontwikkelen om het tragewegennet degelijk te onderhouden.  De gemeente heeft hierbij extra aandacht voor  zwerfvuil en sluikstorten.  Ze voorziet hiervoor voldoende middelen en personeel.
  7. Inrichting van de trage wegen: impliciet ontwerp staat centraalAls de gemeente kiest welke trage wegen ze opnieuw in gebruik gaat nemen, of welke tracés ze gaat herwaarderen, zal ze werk maken van afgewogen inrichtingsvoorstellen. Die houden zoveel mogelijk rekening met de verschillende meerwaarden. De gemeente engageert zich om dat principe te laten doorwerken als ze ontwerpers aanstelt.
  8. Handhaving op de trage wegenEen tragewegennet herwaarderen kost tijd, geld en moeite. Daarom zal de gemeente het net dan ook gedegen handhaven en snel en kordaat optreden (inclusief controle en verbalisatie) tegen inbreuken die de veilige en vrije doorgang over de trage wegen belemmeren.
  9. Evenwichtig behandelen van verleggingen en afschaffingenDe gemeente toetst elk verzoek om buurtwegen af te schaffen of aan te passen aan het gemeentelijk tragewegenplan. Een verzoek dat niet overeenkomt met de vooropgestelde doelstellingen van dat plan wordt niet ingewilligd.
    De gemeente zal voor die verzoeken standaard een adviesvraag richten aan de ambtelijke commissie trage wegen, de Minaraad, Gecoro of andere gemeentelijke adviesraden. De verschillende gebruikersgroepen moeten het advies dragen.
  10. Doorstroming van het tragewegenbeleid in andere beleidsdomeinenDe gemeente vertaalt het tragewegenplan naar andere gemeentelijke plandocumenten.  Het fijnmazig netwerk van trage wegen zal opgenomen worden in de gemeentelijke plandocumenten zoals mobiliteitsplan, gemeentelijk natuurontwikkelingsplan, milieujaarprogramma, ruimtelijk structuurplan, ruimtelijke uitvoeringsplannen, speelruimteplannen, enz.